FRNL
   
  • 55€
  • 1010€
  • 2020€
  • 5050€
  • 100100€
  • 500500€
   

Thierry Convent: "Antwerpen-Brussel en Brussel-Charleroi: 15 minuten reistijd, dat kan!

De 29 juni aan 07:06
PDF - 265.1 kB

Door Thierry Convent

Kandidaat voor de Kamer van volksvertegenwoordigers in Brussels-Hoofdstad op 25 mei 2014
Lijst Agora Erasmus

Brussel blijft Europees kampioen verkeersopstoppingen. Nochtans, zowel op economisch als op menselijk vlak, is het total onaanvaardbaar dat iemand 80 minuten verliest om 15 km af te leggen op de Ring!

Ik heb dit symptoom gekozen om de ziekte te identificeren. Want zonder een nieuw financieel en cultureel paradigme is dit onoplosbaar. In werkelijkheid, sinds België in 1973 zijn autosnelwegprogramma opgaf en sinds de triomf van het concept van een « post-industriële » maatschappij, lijdt ons land aan chronische onderinvestering in moderne, efficiente infrastructuur.

Wat wij nodig hebben is een technologische sprong: een nationaal snelnetwerk van moderne zweeftreinen voor personenvervoer (Aérotrain, zonder wielen maar op luchtkussens, tot 400 km per uur), waarvan de bouwkosten (spoor per kilometer) driemaal lager liggen dan de Franse TGV [1]. Een as gevormd door een snelle verbinding tussen zowel de lutchthavens als de centra Antwerpen, Brussel en Charleroi is één van mijn prioriteiten.

Om dit soort projecten – die de productiviteit van onze fysieke economie opdrijven – te financieren, stel ik voor, niet de loonkosten of de sociale bijdragen, maar de kapitaalkosten te verlagen. De Europese Centrale Bank stelt dagelijks geld ter beschikking met interestvoeten van slechts 0,25 % aan de grootbanken die op hun beurt onze landen wurgen met interesten van 3 tot 6 %. Genoeg van banken die ons verarmen en onze toekomst stelen! Alleen een meer ambieuze bankhervorming, dwz. een echte banksplitsing (Het Franklin Roosevelt model van Glass-Steagall), kan ons spaargeld en depositos beveiligen tegen ongebreidelde en gevaarlijke speculatie.

België moet zichzelf de soevereine capaciteit geven om, dankzij goedkoop productief staatskrediet, in nuttige toekomstprojecten te investeren. En moesten de euro en de verdragen van Maastricht of Lissabon dat beletten, dan moeten die veranderd worden of moet België zowel de euro als de EU verlaten. Onze buurlanden zullen ons waarschijnlijk warm bedanken om een einde te stellen aan de huidige lijdensweg van Europa en de wurging van Griekenland.

Ik nodig U uit om de rest van mijn programma in te kijken op de website van Agora Erasmus. Om mijn stem te laten horen, heb ik op 25 mei de uwe nodig! En vooral, sluit U bij mij aan om deze strijd verder te zetten!

GSM : +32 497 48 84 57

[1] Binnen de steden verplaatsen zweeftreinen zich in tunnels waar ze verbindigen maken met metros. Buiten de dichtbebouwde zones zweven ze over een betonnen spoor in de hoogte gebouwd op pijlers opgericht op de middenberm tussen vierbaanswegen en autostrades of naast de gewone treinsporen. Stations van zweeftreinen zullen plaatselijk de autosnelweg overbruggen.

 Naar een vriend(in) sturen  Contact opnemen
 
 
   
  • 55€
  • 1010€
  • 2020€
  • 5050€
  • 100100€
  • 500500€